Jobrapport van Brecht als leraar

  • Het geeft veel voldoening wanneer je je leerlingen iets hebt kunnen aanleren.
  • Wanneer je als leraar respect krijgt van je leerlingen, en de leerlingen enthousiast meewerken, dan is een klas echt wel een heel leuke werkomgeving.
  • Nog niet zo lang geleden zat ik zelf achter de schoolbanken. Opeens was ik leraar. Die machtspositie vond ik wel leuk, stiekem.
  • Aangezien je tijdens de les gefocust moet blijven, vliegt de tijd. Een schooldag is zo voorbij.
  • Als leraar heb je veel vakantie, ook in het volwassenenonderwijs.
  • Als leraar ben je ook een maatschappelijk werker. Je brengt iets bij aan de wereld.
  • Ik vind het spijtig dat een lerarenkamer gebruikt wordt als ventillatiekot. Zoveel geklaag dat je daar hoort. Liever zou ik er een gezellig cafeetje van maken.
  • Al je lessen moet je voorbereiden, dat vraagt veel discipline en energie. Ik zou ter plaats meer improviseren. Ik moet wel toegeven dat de lesvoorbereiding mij enorm geholpen heeft.
  • Twintig uur lesgeven om voltijds als leraar te werken klinkt weinig. Maar je werk stopt niet na de schoolbel. Je moet heel wat administratie bijhouden, lessen en examens voorbereiden, verbeteren, tijd maken voor feedback (eventueel met ouders), klassenraden volgen, …
  • Als leraar heb je een voorbeeldfunctie. Overal kan je leerlingen tegen het lijf lopen.
  • Het is echt niet makkelijk om objectief punten te geven. Op een schriftelijke toets is dat makkelijk maar op een mondelinge toets mag je je niet laten be├»nvloeden door subjectieve factoren.

 

– Brecht –