Brief aan leraren

Hanne (18) en Brecht (19) testten voor het project Roadies 40 uiteenlopende jobs. Na een jaar elke week ander werk geven ze hun eigenzinnig advies in deze brief.

 

Beste leraren,

Dit is een bericht voor onze oud-leraren, maar ook voor jullie, alle leraren in Vlaanderen. Afgelopen jaar mochten we proeven van 40 jobs. En daar zat ook die van jullie tussen. Een weekje gingen we als leraar voor de klas staan. Het was geweldig gemotiveerde leerlingen voor ons te hebben. Alhoewel, leerlingen zijn niet altijd even makkelijk. We weten best dat geen enkele leerling twaalf jaar lang dag na dag, uur in uur uit, gemotiveerd op de schoolbanken zit. En toegegeven: Brecht was zelf geen doetje in de klas. Daarom meneer, mevrouw, ons diepste respect.

Door elke week een andere job te doen, leerden we veel over studiekeuze en talenten. Die ervaring delen we nu graag met een brief aan leerlingen, een aan de werkgevers, en een aan jullie. Omdat we, door zoveel jobs te proeven, elke keer meer leerden over hoe wij de voorbije jaren begeleid werden op school. Hanne zag na jaren dromen over de toekomst echt niet welke richting ze zelf uit wou gaan. In onze scholen krijg je immers geregeld advies over wat je als leerling beter niet zou doen. De keuze voor een richting sluit vele andere uit. B-attesten en rapporten met rode cijfers zeggen waar we niet goed in zijn. Wat wij missen, is die positieve keuze. Die maken we pas als jullie ons tonen waar we wél goed in zijn. Willen jullie verder kijken dan de punten? Welk potentieel zien jullie in ons? Hoe zien jullie onze toekomst? Willen jullie ons daarin zeker voldoende coachen? Kijk naar Brecht: die zag wiskunde helemaal niet meer zitten. Maar zijn leraar heeft hem nooit opgegeven. Tot Brecht er zelf van overtuigd raakte dat hij het wél kon. Daarom deze oproep: maak ons gek. Gek van enthousiasme voor jullie vak. Verruim onze horizon, zelfs als we zogezegd al gekozen hebben, daag ons dan nog uit om de breedst mogelijk ontwikkelde persoonlijkheid te worden. En als we buiten de school talenten ontwikkelen, in sport, jeugdbeweging, of in andere hobby’s, doe er dan wat mee. Als je ze alleen op de website van de school zet als we positief in de krant komen, voelt dat niet eerlijk aan.

Durf streng maar kwetsbaar voor de klas staan. Authentiek en open zijn is niet altijd eenvoudig. Vertel ons hoe jij geworden bent wie je bent. Laat ons door de leraar ook de mens zien. Welke kansen heb jij gegrepen of gemist? Wat heb jij daaruit geleerd? Wij zoeken en twijfelen ook over onze keuzes. Inspireer ons maar, en geef ons genoeg zelfvertrouwen om die grote sprong naar hogere studies of de arbeidsmarkt te wagen. Dat was tot vorig jaar echt een donker hol voor ons. Stel ons gerust, en vertel ons dat we onze tijd mogen nemen. Ook om te falen, als dat nodig is. Zoals onze coaches tijdens onze 40 jobs bewezen: dat diploma is maar een begin, en het grillige parcours daarachter zie je op school nog niet. Toon ons dat een jaar in een mensenleven nooit verloren is als je er lessen uit trekt en er energie uit haalt. Voor ons beiden heeft dit jaar ontzettend geholpen om te weten wat we echt willen; om meer zelfvertrouwen te kweken en weer gemotiveerd te geraken om dat diploma binnen te halen.

Onze laatste gouden tip?  Laat ons proeven van de werkvloer, door ons een dag mee te sturen met iemand die onze droomjob uitvoert. Sla de brug tussen je lesinhoud en het concrete werk, later. Help ons om motivatie te vinden door te leren dromen. En ga zelf ook nog eens even, al was het maar een paar dagen, proeven van een andere job. Het maakt je rijker wanneer je weer voor de klas gaat staan, daar zijn we van overtuigd. De beste les die je ons kan geven, is tonen dat je zelf een voortdurend lerende persoonlijkheid bent. Toon ons dat we nooit af zijn, en dat elke les en toets en taak een kans zijn om sterker te staan in het leven.

Binnenkort gaan we weer naar nieuwe schoolbanken – die van het hoger onderwijs. We komen elkaar zeker nog tegen. Laat ons de tijd nemen voor een babbeltje. We hebben elkaar vast veel te leren. Alvast bedankt daarvoor.

Brecht en Hanne

2 reacties op “Brief aan leraren”

  1. Dhaene Francess zegt:

    Bedankt Hanne en Brecht voor jullie mooie open brief !
    Na 20 jaar in het onderwijs durf je als leerkracht wel eens twijfelen of je dit de komende 20 jaar nog wil blijven doen.
    Op zoek gaan naar mijn eigen talenten… daar ben ik nu nog steeds mee bezig. Echter, als ik jullie brief lees dan weet ik dat ik leerlingen enthousiast wil blijven maken voor mijn vak. Alleen wil ik in de toekomst veel meer coachen en veel meer vertrekken vanuit de leefwereld van de leerlingen. Op die manier blijf ik uitgedaagd en blijf ik bijleren met vallen en opstaan. Ik hang jullie brief alvast voor mijn neus op mijn buro !
    Veel succes en weet dat veel beroepen in de toekomst nog moeten uitgevonden worden dus gebruik gerust je talenten !
    Vriendelijke groeten,
    Mevr.Dhaene
    oud-leerkracht aardrijkskunde van Brecht.

  2. […] hun Roadies-avontuur en (soms woelige) schoolloopbaan, hebben Hanne en Brecht dit eigenzinnige advies voor leraren. Tegen jongeren zeggen ze: “Doe het […]