Brief aan leerlingen

Hanne (18) en Brecht (19) testten voor het project Roadies 40 uiteenlopende jobs. Na een jaar elke week ander werk geven ze hun eigenzinnig advies in deze brief.

Dag klasgenoten,

Of beter: dag Brecht en Hanne –  wijzelf dus  –  van een paar jaar geleden. Toen wij op de schoolbanken zaten. We hebben dit jaar 40 jobs getest: van slager tot stewardess, van ingenieur tot dakwerker. Dat allemaal in het kader van Roadies, een project over studiekeuze. We hebben geweldig veel geleerd. Dat  delen we graag met jullie. Allemaal tips voor het leven, gratis bij elkaar geharkt. Met af en toe een vingertje en soms een mep.

De eerste tip na dit stuntjaar: Haal! Dat! Diploma! Op elke verse werkplek , kregen we een persoonlijke coach, iemand die gepassioneerd bezig was met z’n job. Die mensen hadden vaak een professioneel parcours afgelegd waardoor ze ver van hun diploma beland waren. Verpleger Jeroen had een diploma van de hotelschool. De stevig ondernemende frituriste Barbara was human resources manager voor ze haar droom volgde. Welk diploma je haalt, is niet zo bepalend voor je toekomst als je denkt. Belangrijk is dat je een diploma hébt.  Geen diploma, dát is pas een stevige hindernis. Een diploma is evenmin een eindpunt, maar het begin van een nieuw traject. En blijf realistisch: niet iedereen wordt radiopresentator of topvoetballer. Veel belangrijker nog dan de ‘juiste richting’ is de ‘juiste attitude’: kunnen doorbijten en ervoor gaan,  daar draait het om.

Een tweede boodschap die we willen meegeven: steek een poot uit, of twee. Neem verantwoordelijkheid op waar je kan. Wat je doet in je vrije tijd zegt soms meer over wie je kan worden dan je laatste rapport. Onze ervaring in de jeugdbeweging of in zomerkampen maakte het verschil toen we mensen met een beperking mochten begeleiden. Daag je leraren uit om verder te durven kijken dan je prestaties op school. Toon hen de kwaliteiten die je buiten de school ontwikkelt. Zorg ervoor dat ze je coach worden, je laten dromen en je tips geven om weer verder te geraken.   Maak het je leraren niet te gemakkelijk als het over je eigen toekomst gaat. Praat met hen. De beste leraren bijten niet.

Tip drie: wees nieuwsgierig. Wij kwamen dit jaar op plaatsen  waar een mens normaal nooit komt, kregen de kans om dingen uit te proberen die je normaal pas na jaren opleiding mag doen, en mochten ontdekken hoe anders de werksfeer is als je ’s middags met z’n tweeën of met duizenden luncht. Maak van jouw jonge jaren een ontdekkingsreis. Zo kan je met een brede kijk keuzes maken. Denk je  dat er een dokter of een verkoper in je zit? Ga dan op zoek naar mensen die de job in kwestie uitvoeren, en vraag ze de kleren van het lijf. Vraag of je een dag mee mag werken. Zoek een vakantiejob in die sector, zodat je de sfeer kan proeven en met je ogen ervaring kan stelen. Breek je vooroordelen af, kijk, denk en praat, en leer in enkele uren meer over je toekomst dan in een maand schoolbanken.

Wij hebben een jaar mogen proeven van zoveel jobs. En weten we nu hoe dit alles in een leven in elkaar past? Nog niet, eigenlijk. Wij zijn ook maar lerende, zoekende gasten. Maar na dit jaar is ook dat een goeie les: durf tijd nemen om te proeven en te zoeken. Wat zijn twaalf maanden in een mensenleven, als je er slimmer en sterker uitkomt? Als het in je schoolcarrière ergens fout loopt, blijf dan niet liggen, maar sta weer op. We hebben het recht om te mislukken. Maar meer nog dan dat we dat recht hebben, zijn we het aan de latere versie van onszelf verplicht om er alles aan te doen om er opnieuw voor te gaan. Misschien in een andere richting dan die waarin we aan het stappen waren. Maar wel met een duidelijk motto: doe er alles aan om de mens te worden die jij later als collega wil hebben.

Tot binnenkort, ergens onderweg!

Brecht en Hanne

5 reacties op “Brief aan leerlingen”

  1. Wie is er nu gewonnen met de wedstrijd win een macbookpro???!

  2. regine laverge zegt:

    Deze twee jongeren hebben de kans gekregen om mee te draaien in dit bijzonder interessante project. Maar wat met de zovele anderen ? Hoe kunnen we voor hen meer kansen en ontdekking creëren ? Toch niet door ze in wachttijd te zetten bij RVA/VDAB ?

    • Dag Regine,
      Roadies was dit schooljaar een avontuur voor Hanne en Brecht. Hun boodschap naar de andere jongeren is duidelijk: “Doe het zelf”: ze roepen andere jongeren op om zelf een job te gaan testen. Niet elke week een andere, maar heel gericht op zoek gaan naar een job die hen interessant lijkt. En die één of enkele dagen te gaan testen. En daar wil Roadies jongeren, begeleiders, leraren, ouders,… in ondersteunen. Onder de tab “Doe het zelf” vind je een stappenplan dat hen al op weg zet. Niet eenvoudig, en geen weg zonder hindernissen, maar een aanzet en een kans. Roadies hoopt dat op die manier ook andere jongeren hun talenten en droomjob ontdekken.
      Groet,
      An

  3. Marieke Stubbe zegt:

    Toch straf, werkgevers probeerden ons nochtans sterk te overtuigen van de relativiteit van het diploma. Leerkrachten moeten dit goed beseffen en jongeren die de arbeidsmarkt aan kunnen met hun verworven competenties, moeten dus hun diploma krijgen ook al volgden ze niet de schoolse werkwijze. Bij de jurering van een eindejaars (professionele bachelor): het eindproduct werd volop geprezen maar hij maakte de deelverslagen niet zoals gevraagd.Voor zijn stage kreeg hij17/20. Maar hij wordt gebuisd omdat hij niet deed wat de leerkrachten vonden dat hij moest doen. Straf,niet ?

  4. albert haesen zegt:

    ik ben zelf ook aangenaam verrast door dit programma. En wil hier antwoorden op de vraag : wat met die andere jongeren. Iedereen die werkloos is (ongeacht de leeftijd) en in trajectbegeleiding kan 30 dagen beroepsverkennende stage doen (min 1 en max 5 dagen per beroep). Dus zeker doen !